شانزده راه برای از بین بردن آفت دهان | قسمت دوم

 

آفت دهان یکی از بیماری های رایج دهان و دندان است که متاسفانه افراد زیادی را درگیر خود می کند. روش های مختلفی نیز برای جلوگیری از آفت دهان وجود دارد. هر کدام از این روش ها می توانند جلوی بروز آفت دهان را بگیرند. با این حال ممکن است آفت دهان اتفاق بیافتد. در نتیجه باید روش های رفع آفت دهان را نیز بشناسید.

در قسمت قبلی از این مطلب، به هشت روش برای درمان آفت دهان اشاره کردیم. اگر هنوز این مطلب را مطالعه نکرده اید، حتما به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید.در این مطلب نیز به صورت خلاصه به هشت روش دیگر برای درمان آفت دهان اشاره خواهیم کرد که می تواند برای رفع این مشکل مفید باشد. فراموش نکنید که بهتر است هرچه سریعتر این نوع عفونت باکتریایی یا میکروبی را درمان کنید. اگر زیاد آفت می زنید نیز بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. با این حال، استفاده از این روش ها نیز برای خلاص شدن از شر آفت مفید است.

9 » کمپرس بابونه
بابونه به عنوان یک درمان طبیعی برای بهبود زخم ها و تسکین درد استفاده می شود. بابونه حاوی دو ترکیب با توانایی ضد التهاب و ضد عفونی کننده است؛ آزولن و لوومنول. یک کیسه چای بابونه می تواند به عنوان کمپرس برای تسکین آفت دهان عمل کند.

برای استفاده از آن، یک کیسه چای بابونه مرطوب را روی آفت دهان خود بمالید و بگذارید چند دقیقه روی آن بماند. می توانید دهان خود را با چای بابونه تازه دم کرده بشویید. درمان را روزانه سه تا چهار بار تکرار کنید.

10 » بره موم
استفاده از بره موم می تواند گزینه خوبی برای درمان آفت دهان باشد. بره موم به دلیل خواص آنتی باکتریالی که دارد می تواند گزینه خوبی برای رفع آفت باشد. کافی است به صورت روزانه از عسل بره موم استفاده کنید و قبل از قورت دادن عسل بره موم، آن را روی آفت ببرید. بعد از مدتی شاهد از بین رفتن آفت خواهید بود. بره موم همچنین به دلیل کاهش التهاب، می تواند برای رفع آفت دهانی مفید باشد.

11  »  دهانشویه مریم گلی
از چای مریم گلی به طور سنتی برای درمان التهاب دهان استفاده می شود. دهان شویه مریم گلی به عنوان یک دهان شویه عمومی برای بسیاری از مشکلات دهان و دندان کار می کند. خاصیت ضد باکتری، ضد التهاب، ضد عفونی کننده و قابض دارد. همچنین ممکن است به تسکین درد کمک کند.

دهان شویه مریم گلی را می توانید در بیشتر داروخانه ها پیدا کنید و طبق دستورالعمل استفاده کنید. یا می توانید دهانشویه مریم گلی خود را در خانه درست کنید و از آن استفاده نمایید:

-    آب جوش را به 1 روز 2 قاشق غذاخوری برگ مریم گلی اضافه کنید.
-    حداقل 5 دقیقه بخوابید.
-    صاف کرده و اجازه دهید محلول خنک شود.
-    برای مدت چند دقیقه آبکشی را در اطراف دهان خود انجام دهید.
-    مایع را قورت دهید یا آن را تف کنید.


12 » دهانشویه شیرین بیان
عصاره گیاهی شیرین بیان یکی از گزینه های فوق العاده عالی برای رفع آفت دهان است. شیرین بیان توانایی های ضد التهابی دارد و به عنوان یک درمان طبیعی برای زخم معده در نظر گرفته می شود.

برای تهیه دهانشویه می توانید آن را از داروخانه ها تهیه کنید یا از روش زیر استفاده کنید:

-    پودر شیرین بیان را با 1 فنجان آب گرم مخلوط کنید.
-    محلول را به مدت 3 دقیقه در اطراف دهان خود تغییر دهید.
-    آن را از دهانتان به بیرون بریزید


از شیرین بیان برای کوچک شدن آفت دهان نیز استفاده می شود. کافی است ان را روی زخم بگذارید و حداقل 30 دقیقه آن را رها کنید. اقرات جالبی خواهید دید.

13 »   دهانشویه سرکه سیب
سرکه سیب به عنوان درمانی برای تقریبا همه موارد، از جمله آفت دهان معرفی می شود. اسید موجود در سرکه سیب به از بین بردن باکتری های تحریک کننده زخم کمک می کند. با این حال، این درمان بحث برانگیز است؛ زیرا غذاهای اسیدی می توانند باعث ایجاد یا تشدید آفت دهان در برخی از افراد شوند. با احتیاط از آن استفاده کنید.

برای استفاده:

-    یک  قاشق چای خوری سرکه سیب و یک فنجان آب را ترکیب کنید.
-    مخلوط را به مدت 30 ثانیه تا 1 دقیقه دور دهان خود بچرخانید.
-    آن را بیرون بریزید ، و دهان خود را کاملا بشویید.
-    روزانه این کار را تکرار کنید.


برخی از افراد پیشنهاد می دهند سرکه سیب را مستقیماً روی آفت دهان به کمک پنبه قرار دهید. این روش ممکن است در برخی از افراد زمان بهبودی را کاهش دهد؛ اما برای دیگران می تواند باعث درد و التهاب و اب آوردن شود. در هر صورت، مهم است که بعد از استفاده از سرکه سیب دهان خود را بشویید تا از آسیب مینای دندان جلوگیری کنید. ترکیب عسل و سرکه سیب نیز می تواند در این زمینه مفید و کاربردی باشد.

14 » کپسول روی
اگر ایمنی بدن شما ضعیف باشد، ممکن است زخم های شکم رشد کنند. روی ماده معدنی است که ایمنی بدن شما را تقویت می کند. مصرف مرتب قرص روی ممکن است به سیستم ایمنی بدن کمک کند تا با باکتری های ایجاد کننده آفت دهان مقابله کند. همچنین ممکن است به محض زخم، زمان بهبودی را کاهش دهد.
علاوه بر قرص روی می توانید از مواد طبیعی استفاده کنید که سرشار از روی هستند. این مواد مضرات قرص روی و مکمل های شیمیایی روی را ندارند.

15 » مکمل ویتامین ب کمپلکس
اگر رژیم غذایی حاوی ویتامین ب 12 کم باشد، ممکن است غالباً دچار آفت دهان شوید. دقیقاً مشخص نیست که ویتامین B12 چگونه آفت دهان را بهبود می بخشد.
طبق یک مطالعه در سال 2017، شرکت کنندگانی که روزانه 1000 میکروگرم ویتامین B12 مصرف می کنند، نسبت به افرادی که کپسول و دارونما مصرف می کنند، کمتر دچار آفت دهانی می شوند.

سایر ویتامین های گروه B نیز ممکن است کمک کنند. یک مکمل ویتامین B کمپلکس شامل هشت ویتامین B از جمله B12 است. مکمل های ویتامین B کمپلکس ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند، بنابراین قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید. استفاده از مواد طبیعی حاوی ویتامین ب 12 نیز می توانند مفید باشند

16 »  هندوانه یخ زده
هندوانه یخ زده در داروهای سنتی چینی درمان موثری برای زخم های دهان است. اگرچه هیچ مطالعه علمی فعلی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد. برای تسکین درد و بهبود سریعتر به طور مستقیم به زخم اعمال می شود.


سخن آخر !
شانزده روش بیان شده برای درمان آفت دهان در این دو قسمت تنها بخشی از روش های مقابله با آفت دهان است. با این حال بهتر است تا جای ممکن از روش های طبیعی برای مقابله با این مشکل استفاده کنید. نکته دیگر این است که باید تلاش کنید علت بروز آفت دهان را پیدا و از بروز آن پیشگیری کنید.


؛؛  شانزده راه برای از بین بردن آفت دهان | قسمت اول